Publicaties

Ruud en Centia Maltha: ‘Je kunt zelf veel doen voor een betere en schonere wereld’

door raadslid Charlotte Bos

D66 organiseerde in februari dit jaar een thema-avond over bereikbaarheid onder anderen rond The Mall of the Netherlands. Ook de slechte luchtkwaliteit in onze gemeente kwam daarbij  aan de orde. Als raadslid met milieu in mijn portefeuille onderhoud ik regelmatig contact met de groep LV2, Lucht Voor Leidschendam-Voorburg. Ik wist dat de organisatie juist bij The Mall nog graag een meetkastje wilde installeren. D66-leden, Ruud en Centia Maltha, waren ook aanwezig en wonen pal naast The Mall. Daarom vroeg ik hen mee te doen aan het project om zelf de luchtkwaliteit in hun directe omgeving te meten. Het meetkastje is inmiddels bij hen geïnstalleerd. Tijd om even navraag te doen.

Voor het geval er leden zijn die jullie nog niet kennen: wie zijn jullie?

Ruud Maltha: ik ben gepensioneerd PTT-ingenieur en heb 39 jaar aan het vaste telefoonnet gewerkt. Ik heb een stuk of 5 Oost-Europese landen geholpen met het oprichten van hun vaste telefoonnet en ben vervolgens voor de PUM, Programma Uitzending Managers, uitgezonden naar Haïti en Mozambique voor internet klussen. Sinds 1969 zijn wij lid van D66, met lidnummers onder de 1000!   Ik ben jarenlang penningmeester geweest van de afdeling en samen met Centia in touw geweest tijdens campagnes.

Centia Maltha: als vrijwilliger heb ik hier in 1970 het eerste overblijfcentrum helpen oprichten, in de Prinsenhof. Toen de kinderen groter werden, heb ik MO Nederlands gestudeerd en voor de klas gestaan, op mijn 41e jaar mijn doctoraal behaald en bij het ministerie van Volkshuisvesting gewerkt. We zetten ons al jaren in voor de afdeling en voor D66. Ik heb meegewerkt aan verkiezingsprogramma’s en heb als vrijwilliger gewerkt op het landelijk secretariaat van D66.

Hoe zijn jullie ertoe gekomen om mee te werken aan het luchtmetingsproject Lucht Voor Leidschendam-Voorburg LV2?

Je vindt bij ons veel zwarte aanslag op het balkon, op de kozijnen en binnen op de vensterbanken. Wij wilden dan ook al heel lang graag weten hoe het nu met de luchtkwaliteit bij ons is. Luchtkwaliteit is een heel belangrijk onderwerp dat bij besluitvorming moet worden mee genomen.

Wat houdt het luchtmetingsproject in en hoe lang duurt het project?

Half april is het meetkastje op ons balkon geïnstalleerd door een vrijwilliger van LV2. Het kastje (ca 10 cm groot) meet fijnstof pm 10  en pm 2.5; eens per uur toont het een waarde, eens in de 2 weken is er een uitdraai. Op de website kun je aan de hand van je eigen nummer de waardes zien. Alle resultaten staan op samenmeten.rivm.nl. Daarop staat of de luchtkwaliteit op het ogenblik redelijk is of slecht, en je krijgt een grafiekje te zien van de luchtkwaliteit over de laatste week. Metingen zijn afkomstig van allerlei bronnen: de RIVM stations bij de Rebecquestraat en de Veerkade in Den Haag en de Bleriotlaan in Ypenburg, en van de aanzienlijk goedkopere meetsysteempjes, die door vrijwilligers bij hun huis worden opgehangen: de meetpaddenstoelen, en een twaalftal meters voor het fijnere fijnstof die geschikt zijn voor het meten van snelle veranderingen in de atmosfeer. Daarnaast zijn er in Leidschendam-Voorburg enkele meters van de Duitse Luftdaten. LV2 haalt alle meetreeksen van de samenmeten.rivm.nl website, en doet dan wat verdere analyses: ze vergelijken met andere meetapparaten, ze kijken naar dag/nacht patronen en zoeken naar speciale gebeurtenissen. Het project duurt een aantal jaren.

Waar hangt het meetkistje, en waarom is de locatie bij jullie belangrijk?

Het kastje hangt op ons balkon aan de kant van het steeds toenemende verkeer, aan de kant waar je eigenlijk in de zon zou willen zitten. Het verkeer bij The Mall is nu al druk en neemt steeds toe en daarmee verslechtert de luchtkwaliteit.

Waarom werken jullie mee aan dit luchtmetingsproject in LV2?

We zijn niet voor niets lid van D66. Wij vinden deze D66-waarden belangrijk: kwaliteit van leven, onderwijs, milieu, zelf verantwoordelijkheid nemen en meedenken. We waren al betrokken bij de eerste actie in Scheveningen om plastic te verzamelen. We hebben een plicht om de wereld goed achter te laten. Alle beetjes helpen, als iedereen dat doet, dan scheelt dat toch.

Wanneer zijn jullie tevreden?

We zijn tevreden als de wereld toch een beetje schoner wordt, als we kritisch blijven op nutteloze aankopen. Je kunt zelf veel doen voor een betere wereld.

Hebben jullie een advies/tip voor D66-leden?

Onze tip is: in de politiek alert blijven op het effect van beslissingen vooral ook voor de lange termijn en vasthouden aan D66-waarden.

Ruud Maltha laat luchtmeterkastje zien

De luchtmeterkast op het balkon

Gepubliceerd op 25-05-2020 - Laatst gewijzigd op 25-05-2020