Raadsflits 1- 7 februari 2021: Rugby verdient veld en inwoner gezondheid

D66 is erg blij met de plannen voor woningbouw op De Star. Zo zet de gemeente een goede stap om voor betaalbare huizen voor alle inwoners te zorgen. De gehele gemeenteraad omarmde de oproep van D66 dat er meer openbaar vervoer in dit gebied moet komen. Dit soort grote bouwplannen pakken zonder openbaar vervoer anders negatief uit op de verkeersdrukte voor omwonenden. Op aangegeven van D66 zal het college zich ook inzetten de geluidswand zo veel mogelijk met hoge bomen en struiken aanvullen tot aan de eerste bosrand langs de A4. Dat ziet er beter uit, werkt geluidswerend en vangt ook nog eens CO2 op.

De gemeenteraad omarmde ook het D66-voorstel dat de wethouder aanspoort om een andere plek te vinden voor de rugbyclub, die nu tijdelijk op De Star zit. De jeugdclub die inmiddels honderden leden telt verdient na jaren van verhuizingen een vaste locatie binnen onze gemeentegrenzen.

Onze gemeente kent te natte tuinen en te warme gebouwen, en zelfs last heeft van hitte-eilanden. Drie D66-voorstellen om dat tegen te gaan, zijn aangenomen. Zo gaan we onder meer grijze, gemeentelijke daken en gevels vergroenen. Daarin heeft de gemeente een voorbeeldrol, volgens D66. Met als winst een betere luchtkwaliteit en meer opvang van fijnstof en C02. En dus meer gezondheid voor onze inwoners.

Gepubliceerd op 03-02-2021 - Laatst gewijzigd op 03-02-2021