Leidschendam-Voorburg: een TOPDORP!

Verkeersveiligheid rondom scholen
De Aart van der Leeuwkade is een van de drukste fietsroutes van middelbare scholieren. Naar aanleiding van oproepen van het St-Maartenscollege, gymnasium Novum en de beide schoolwijkagenten heeft D66 vragen gesteld aan de wethouder om de verkeersveiligheid te verbeteren. De antwoorden waren wat afhoudend. Moet er dan eerst een ongeluk gebeuren voordat er daadwerkelijk effectieve maatregelen worden genomen? Deze vraag is cru, maar relevant. D66 bezint zich op verdere acties om de straat veiliger te krijgen.

Rotterdamsebaan
De D66 fractie heeft ingestemd met het bestemmingsplan Rotterdamsebaan. Moeilijk, maar de baan gaat in Den Haag onder de grond en komt in Haags grondgebied boven de grond. De weerstand van ons college maar zeker ook de volhardendheid van omwonenden levert op dat de R’damsebaan veel dichter bij de snelweg weer boven de grond komt. Om dat te bereiken betaalt Den Haag ongeveer 60 miljoen meer en is voor onze gemeente het maximale uit de onderhandelingen gehaald.

Rekenkamerfunctie
D66 vindt een goede rekenkamerfunctie tegen een goede prijs heel belangrijk. We denken ook dat de contractprijs lager kan en hebben daarom voorgesteld om de financiële afspraken open te breken. Wij denken dat de voorgestelde variant met meerdere gemeenten tegen een betere prijs mogelijk moet zijn.

Nieuwbouw Dijsselbloem
Complimenten voor onze wethouder Saskia Bruines die verder kan met de nieuwbouw van de basisschool Dijsselbloem met een gecombineerde turnhal. Goed voor de school, goed voor de kinderen en goed voor de gymnastiekverenigingen en een nieuwe stap in de uitvoering van het huisvestingsplan van de scholen in onze gemeente.

De begroting (de Raad van 13 november)
De laatste begroting van vier jaar college. Ondanks de bezuinigingen hebben we veel kunnen realiseren. Er is substantieel geld vrijgemaakt voor huisvesting van het onderwijs, we houden twee zwembaden open terwijl in bijna alle andere gemeenten de zwembaden worden gesloten. De inwoners kunnen vrijwel alle gemeentelijke diensten digitaal aanvragen en als men niet op afspraak kan komen, omdat men fysieke problemen heeft, komt de gemeente bij u thuis. De financiële huishouding is op orde en we hebben genoeg reserves om de komende periode de Stompwijkse weg op te knappen. Belangrijk punt van zorg in de komende jaren zijn de veranderingen op sociaal gebied. De gemeente krijgt veel meer taken voor veel minder geld. D66 is bereid om, als er problemen zijn eventuele reserves te gebruiken voor tijdelijke knelpunten.

Ook deze begroting is sluitend, er worden geen “laatstejaars” cadeautjes weggegeven en de inwoners die wij spreken zeggen het heel simpel: Leidschendam-Voorburg is een TOPDORP.

Gepubliceerd op 12-11-2013 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018