dinsdag 11 mei 2021

De luiken open in lokaal bestuur dankzij D66

Meer transparantie en openheid in het gemeentebestuur van Leidschendam-Voorburg. Daarvoor heeft de fractie van D66 gezorgd. Dit voorstel zorgt ervoor dat inwoners kunnen vinden welke ambtenaar welke besluiten mag nemen. En waarover de burgemeester en wethouders iedere week vergaderen. De hele gemeenteraad was het eens met wat D66 wilde bereiken.

“De gemeente heeft niets te verbergen voor inwoners. Laten we de luiken dus opengooien,” aldus D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem die het voorstel opstelde.

Het stoorde de D66-fractie dat een organogram van de gemeente niet op de website stond. Net als het mandaatbesluit die zegt welke ambtenaar welk besluit mag nemen. “Het college vond het onnodig die informatie op de site te zetten, omdat weinig bezoekers ernaar zoeken. Dat is de omgekeerde wereld,” aldus Van Maldegem. “Basisinformatie over de gemeente moet altijd en voor iedereen te vinden zijn.”

Ook wil D66 dat inwoners eenvoudig kunnen zien waarover de burgemeester en wethouders in hun wekelijkse vergadering spreken. “In steden als Den Haag, Nijmegen en Leiden mogen inwoners wel weten wat er op de agenda staat,” legt Van Maldegem uit, “dus waarom niet in Leidschendam-Voorburg?”

Na afloop van die wekelijkse vergadering van de burgemeester en de wethouders moeten in het voorstel van D66 ook de vergaderstukken ook binnen 7 dagen op de website te vinden zijn.

Het voorstel van Van Maldegem is in lijn met de Wet Open Overheid die vermoedelijk in 2023 in werking treedt. Dat is een landelijke wet die de Tweede Kamerfracties van GroenLinks en D66 hebben gemaakt die de overheid verplicht informatie actief openbaar te maken.

“Niet wachten dus totdat iemand vraagt om informatie, maar informatie bij voorbaat publiceren,” zo vat Van Maldegem die toekomstige wet en het lokale voorstel samen.