woensdag 23 september 2020

‘Zorg voor schone lucht in onze schoolgebouwen’

D66-fractievoorzitter vraagt coalitie te kiezen en schetst de D66-keuzes

“Durf verder te kijken, en houd niet alleen vast aan wat was en is geweest,” luidt de kortste samenvatting van het betoog van D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem in de raadsvergadering over de coronacrisis. Praten over hoe we al onze inwoners door de crisis heen helpen is volgens D66 Leidschendam-Voorburg slechts één kant van het verhaal. De andere, zekere zo broodnodige kant is dat we moeten durven kiezen.

De wereld post-corona ziet er namelijk hoe dan ook anders uit dan voor corona. Dat is iets dat we zeker weten. De maatschappij heeft ervaren wat het is om thuis te werken. Lang niet altijd leuk, maar dat was dagelijks in de file staan naar het werk ook niet altijd. We kijken anders naar grote groepen mensen. En dat heeft gevolgen voor de economie en onze banen.

Van kantoren naar betaalbare huizen

Die wetenschap vraagt volgens Van Maldegem om keuzes die we nu kunnen en nu moeten maken. Om ons zo goed en zo kwaad als het gaat voor te bereiden op die onzekere toekomst. En daar liggen grote kansen. Kansen die problemen oplossen die we ook voor corona al misschien al hadden. D66 denkt bijvoorbeeld dat we meer dan ooit kantoren zouden kunnen ombouwen tot betaalbare huizen. En dan vooral voor mensen die geen tonnen op de bank hebben staan en nu vaak geen schijn van kans hebben op dat leuke huis in onze gemeente.

Gezonde schoolgebouwen

De schoolgebouwen die de gemeente gaat vernieuwen, zoals die van De Trampoline en Pius X, moeten we uiteraard direct zo bouwen dat onze kinderen gezonde lucht inademen. Daar moeten we nu geld voor vrijmaken. Daar zal D66 extra op letten bij de begrotingsbehandeling die in november op de agenda staat.

Nieuwe kwaliteiten

We moeten inwoners die hun baan verliezen via gemeentelijke re-integratietrajecten niet voorbereiden op het werk van gisteren, maar op de banen van overmorgen. Werkloze inwoners moeten we dus vooral nieuwe vaardigheden mee willen geven. Als regels ondernemers hinderen om de omslag te maken naar nog meer online shoppers, moeten we die schrappen. Geef ruimte aan creativiteit van ondernemers, bijvoorbeeld zoals D66 heeft voorgesteld om horeca letterlijk meer ruimte te geven voor hun terrassen.

Eenzame singles en zzp’ers

Heb aandacht voor eenzaamheid. En niet alleen voor de eenzaamheid van ouderen. Uiteraard, dat is zeker een probleem en erg belangrijk om te bestrijden. Vergeet echter niet hoeveel jonge en hardwerkende singles, alleenstaande ouders en zzp’ers hun leefwereld hebben zien krimpen. Ook zij hebben vaak last van eenzaamheid nu veel collega´s en vrienden verder weg lijken dan ooit tevoren. Zorg dat ook deze groep elkaar kan ontmoeten binnen onze gemeente. Daar kunnen de bibliotheek en onze wijkcentra prima op inspelen.

Alternatief openbaar vervoer

Corona zorgt er voor dat inwoners het openbaar vervoer vermijden. Dat maakt het duurder de bussen en trams te laten rijden. Denk na over slimme lokale alternatieven voor het geval ov-lijnen daardoor verdwijnen. Over hoe we enthousiaste inwoners, die dolgraag iets willen doen, bijvoorbeeld onze ouderen met elektrische wagentjes van huis naar het winkelcentrum kunnen brengen en weer terug.

Zo breng je de wereld van overmorgen iets dichter bij. Als je kleur durft te bekennen. Zoals D66 durft te kiezen.