dinsdag 22 september 2020

Ruime steun D66-plan voor subsidieregister

Transparantie over wie waarvoor welke subsidie ontvangt en over de vraag of de ontvanger met de subsidie ook de beoogde doelen behaalt. Dat wil de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg.

De raad sprak daarin over het D66-voorstel voor een subsidieregister. D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem diende het plan in: “Je kunt over 14,5 miljoen euro nooit té transparant zijn. Het gemeentebestuur moet inzichtelijk maken wat er met het belastinggeld van de burger bereikt wordt.”

Naar de mening van Van Maldegem is die informatie ook nu beschikbaar voor onze inwoners, maar dan verspreid en verbrokkeld in documenten die her en der te vinden zijn: “We vragen dus niet om extra informatie, maar om bestaande informatie toegankelijk te presenteren.”

Van Maldegem zei eind vorig jaar bij de begrotingsbehandeling het heft in eigen handen te nemen en zelf een voorstel voor een subsidieregister te gaan schrijven, nadat duidelijk werd dat het college geen hom of kuit gaf ondanks de eerdere toezegging. Voor de zomer diende de D66’er zijn voorstel in.

Alle fracties stemden unaniem in met het D66-voorstel. Daarmee is een subsidieregister per 1 januari 2021 een feit. Van Maldegem: “Daarmee hebben we weer een punt uit ons verkiezingsprogramma binnengehaald. Dat is belangrijk. Maar het belangrijkste is het doel: transparantie over wat er met belastinggeld gebeurd.”

Transparant over belastinggeld

In onze gemeente zijn veel maatschappelijke initiatieven. Net zo divers als de inwoners zelf. Voor natuur, zorg tot leuke evenementen.Het helpt die organisaties, haar doelen en de gemeente als het subsidiegeld in een register staat. Dan kunnen inwoners, maatschappelijke partners en ambtenaren zien of de initiatieven qua financiën goed lopen met de doelen van het initiatief.

Soms is een subsidie er om de voorziening gewoon beschikbaar te hebben in de gemeente. Van Maldegem denkt dan aan bijvoorbeeld de Leidschendamse reddingsbrigade: “Achter die subsidie zit een duidelijk verhaal, zonder concreet doel. Dat is een politieke keuze. Maar laten we open en duidelijk zijn over die keuzes.”