zaterdag 23 mei 2020

Oproep aan Tweede Kamer voor meer geld en regelingen voor kunst en cultuur specifiek in provincie en gemeente

Samen met 29 andere collega-fractievoorzitters van D66 in Zuid-Hollandse gemeenten heeft Jacco van Maldegem aandacht gevraagd bij de Tweede Kamerfractie voor de cultuursector, die zwaar te lijden heeft onder de coronacrisis.

De 300 miljoen euro die het rijk heeft vrijgemaakt voor culturele instellingen komt ten gunste van rijksinstellingen. Lokale culturele instellingen als theaters, musea, bibliotheken, podia en kleine spelers in het cultuurveld hebben het nakijken, volgens Van Maldegem: “Kunst en cultuur zijn essentieel voor de samenleving. Een stevige en creatieve kunst- en cultuursector draagt bij aan een open en verbonden Nederland.”

“De 300 miljoen van het Rijk komt niet terecht bij gemeentelijke instellingen, zoals bijvoorbeeld Huygens Hofwijck of het Veurtheater.” Van Maldegem denkt daarom dat er veel meer geld nodig is om het culturele leven overeind te houden.

De hoop achter de gezamenlijke oproep van de 30 Zuid-Hollandse D66-fractievoorzitters is dat het de D66-fractie en D66-minister Van Engelshoven helpt om extra steun voor de culturele sector te bevechten binnen de coalitie en het kabinet. “Anders dreigt een kaalslag voor de lokale cultuur.” En als het zo ver komt, raakt dat ook veel andere ondernemers in bijvoorbeeld de detailhandel en de horeca.

Lees hier de brief namens 30 fractievoorzitters Brief_TKD66_cultuur