zondag 17 mei 2020

Jacco van Maldegem hijst de regenboogvlag

D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem hijst zelf thuis de regenboogvlag op de Internationale Dag tegen Homo-, Lesbo-, Bi-, Trans- en Interseksefobie. Helaas weigert het college van Leidschendam-Voorburg dit ook te doen. Onder het motto “Alle kleine beetjes helpen,” doet Van Maldegem het dus zelf.

Op deze internationale dag wordt aandacht gevraagd voor de sociale onwenselijkheid van discriminatie en geweld op grond van seksuele oriƫntatie, gender identiteit, expressie of sekse kenmerken. En vieren we seksuele en genderdiversiteit.

De D66-fractie heeft het college al meerdere malen gevraagd of zij ook op deze dag, net als op Roze Zaterdag en Coming Out Day, de regenboogvlag in de top willen hijsen. Die weigering vindt Van Maldegem onbegrijpelijk voor een regenbooggemeente als Leidschendam-Voorburg. “Een vlag hijsen is een mooie manier om te laten zien dat iedereen zichtbaar zichzelf mag zijn.”

Het blijft nodig om aandacht te vragen voor de rechten van LHBTI-personen. Eerder deze week werd bekend dat Nederland uit de top-10 van Europese landen is gevallen waar de rechten van LHBTI’s goed geregeld zijn. “Het idee dat Nederland een LHBTI-gidsland is, is dus echt achterhaald,” aldus Van Maldegem. “En dat op het moment dat uit groot onderzoek van het EU-Agentschap voor Fundamentele Rechten blijkt dat in Europa de afgelopen 7 jaar in het algemeen weinig vooruitgang is geboekt.”

Veilig wonen

Bouwen om te bouwen is geen optie voor D66. De gemeente werkt alleen mee aan nieuwbouwprojecten wanneer die plannen een antwoord bieden op woningtekorten voor specifieke doelgroepen. Wij denken dan aan alleenstaanden, ouderen, statushouders, studenten of mensen met een handicap. En niet te vergeten: woningen in het middensegment. Daar zit het grote probleem; vanwege het tekort daar, stokt de doorstroming op de woningmarkt.
Veiligheid begint met respect voor elkaar en elkaars eigendommen. Buurtpreventieteams en buurtapps kunnen rekenen op de steun van D66. Maar waar respect ontbreekt en er echt iets aan de hand is, treedt de politie onbevooroordeeld op.