donderdag 30 april 2020

Hond bijna nergens zo duur als in Leidschendam-Voorburg

Meer wonen, groen en terras

Hondenbezitters hebben weinig vrienden in het gemeentehuis van Leidschendam-Voorburg. In slechts negen Nederlandse gemeenten is de hondenbelasting duurder dan de 101 euro die inwoners moeten betalen voor hun eerste hond, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. D66 heeft al meerdere malen geprobeerd deze oneerlijke belasting af te schaffen. “Hondenbezitters hoeven wat D66 betreft niet de financiële problemen van het college op te lossen.”

Het college liet eerder op vragen van D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem weten dat het college geen idee had hoe hoog de hondenbelasting in andere gemeenten was. Ook bleek het college toen onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar lokale belastingen te hebben gemist.

Van Maldegem: “Wethouder Rouwendal verwees toen naar een onderzoek dat in april zou verschijnen. Dat ligt er nu en dat zegt dat onze gemeente echt schreeuwend duur is voor hondenbezitters.” Naar het idee van de D66-fractie gebruikt het college hondenbezitters als makkelijke bron van inkomsten om de financiële gaten te dichten die het college zelf mede veroorzaakt.

In Leidschendam-Voorburg is de hondenbelasting dit jaar met 34 procent verhoogd. Weliswaar vraagt de gemeente Den Haag nog meer belasting (124 euro), maar dat het ook anders kan, bewijzen gemeenten Rijswijk, Westland, Delft, Midden-Delfland en Rotterdam. Daar betalen hondenbezitters helemaal geen hondenbelasting.

Steeds meer gemeente schaffen de inefficiënte hondenbelasting af. Het is een belasting is die relatief weinig opbrengt, en relatief duur is om te innen. Slechts de helft (54 procent) van de 355 gemeenten stuurt hondenbezitters jaarlijks nog een rekening. De D66-fractie heeft het college wederom vragen gesteld over de hondenbelasting en is zeer benieuwd welke rekening hondenbezitters volgend jaar op de deurmat kunnen verwachten.