donderdag 5 maart 2020

Trouwen waar je maar wilt in de gemeente

Trouwen met wie je wilt, is gelukkig al vanzelfsprekend. Waar je trouwt in de gemeente nu ook. De gemeenteraad heeft ingestemd met een D66-voorstel dat regelt dat je je huwelijk niet alleen op het gemeentehuis, maar ook in je eigen huis, een restaurant naar keuze of bijvoorbeeld op de kinderboerderij kan laten voltrekken.

Het college van burgemeester en wethouders kwam met het voorstel dat de trouwambtenaar ook huwelijken zou mogen voltrekken in kerken. Dat vond D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem een opmerkelijk idee: “Waarom zou je alleen kerken aanwijzen en niet de andere gebouwen of plaatsen in de gemeente, die een prachtige locatie voor een droombruiloft kunnen zijn?.”

Een aanstaand bruidspaar hoeft maar aan een paar voorwaarden te voldoen. De eigenaar van de locatie moet toestemming geven, de ambtenaar van de burgerlijke stand moet zich kunnen omkleden en er moet een tafel en een toilet aanwezig zijn. “Iedere woning voldoet aan die eisen, dus thuis trouwen in plaats van op het gemeentehuis is nu ook mogelijk.”

Uiteraard verandert de locatie niets aan de plechtigheid zelf. De ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekt nog steeds hetzelfde burgerlijk huwelijk en de bijeenkomst moet nog steeds een openbare en voor iedereen toegankelijke ceremonie zijn.

Hele gemeente wordt trouwplek