dinsdag 3 december 2019

D66 blijft theaters steunen

Veur Theater in Leidschendam zal voor het seizoen 2020 – 2021 geen nieuwe voorstellingen boeken. Aanleiding vormt de onduidelijkheid rond de huur van het theater en de gemeentelijke subsidie.

D66 vindt het stoppen met de programmering per 1 juli volgend jaar van het Veur Theater teleurstellend, en helemaal omdat D66 het geldtekort had voorzien. In de Raadsvergadering in oktober lag er namelijk een voorstel om extra geld in 2020 vrij te maken, om hiermee beide theaters voldoende te ondersteunen. Toen nam wethouder Van Eekelen en de coalitie het voorstel van Groenlinks, D66 en GBLV niet aan. Met 30.000 euro had Leidschendam het Veur Theater gewoon nog gehad. D66 had graag gezien dat juist op dit onderwerp het college had doorgepakt.De raadsfractie vreest dat door besluiteloosheid van de coalitie het Veur Theater de komende jaren leger zal zijn dan we zouden willen.

D66 pleitte al eerder in de Raad voor meer en structureel geld voor beide theaters.

De fractie: ‘Het bedrag dat we hier per inwoner aan kunst en cultuur uitgeven is vele malen lager dan in omringende gemeenten.’ D66 waardeert Veur Theater en Theater Ludens voor wat zij doen voor de inwoners met hun gevarieerd cultureel aanbod, ruimte geven aan talent bij jong en oud en voor de toegevoegde waarde aan levendige en leefbare kernen.

De fractie neemt de situatie rondom het Veur-theater serieus en heeft het geagendeerd voor het vragenuurtje in de Raad.