woensdag 10 april 2019

College raakt grip steeds meer kwijt

Onvolledige voorstellen, onjuiste cijfers, en chaotisch verlopen bijeenkomsten. Het college lijkt de grip op zijn voorstellen, de werkelijkheid en de gemeente steeds verder kwijt te raken.

Wethouder Bouw informeerde de gemeenteraad eerder al onjuist over het Damcentrum, en legde de schuld bij anderen. Wethouder Stemerdink moest cijfers herroepen in haar voorstel om gemalendiensten samen te voegen met Pijnacker-Nootdorp en Delft. En wethouder Rouwendal en wethouder Van Eekelen hebben verwarring en onbegrip geschapen over nieuwe subsidies. Ook in de raadsvergadering van vorige week deden wethouders weer pertinent onjuiste uitspraken.

D66 ziet een rode lijn ontstaan in het gedrag van de coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en CU/SGP. Een rode lijn ingegeven door onzekerheid en door onervarenheid van de meeste wethouders. Een rode lijn die ertoe leidt dat de coalitiepartijen zich aan elkaar vastklampen en proberen het debat in de gemeenteraad in de kiem te smoren om mogelijke krasjes op het blazoen te voorkomen. Die strategie is er een die geen stand houdt, maar de gemeente wel piepend en krakend tot stilstand brengt. Met de inwoner van Leidschendam-Voorburg als grote verliezer.