woensdag 23 januari 2019

Samenleven doe je samen

Dat betekent dat je zorgt voor mensen die minder goed meekomen. Samen met Zoetermeer en Rijswijk heeft onze gemeente daarvoor DSW als sociaal werkbedrijf. D66 is altijd kritisch geweest over de ondoorzichtige financiën van de DSW. Zoetermeer wordt binnenkort de enige eigenaar van DSW. Dat vindt D66 een goed idee: dan kopen wij zelf zorg in die inwoners nodig hebben en zijn de kosten daarvan veel duidelijker

Samen leven betekent dat je elkaar ook betrekt bij belangrijke beslissingen. D66 vindt dat wethouder Bouw dat onvoldoende heeft gedaan bij de ontwikkeling van het Damcentrum. Er is te weinig actie, en te weinig duidelijkheid over de planning. Duidelijkheid waar inwoners recht op hebben. Jorissen: “Plannen voor het Damcentrum moeten een product zijn van inwoners, college én raad samen’.

Samen leven stopt niet bij de gemeentegrens. Daarom steunt D66 het idee om Rabobank en ING, waar de gemeente bankiert, op te roepen niet te investeren in de palmolieindustrie. Dat is slecht voor het wereldwijde milieu.

Samen leven betekent ten slotte ook dat je moet kunnen zijn wie je bent. Het is goed dat de gemeenteraad daarover duidelijk is. Leidschendam-Voorburg moet een veilige omgeving zijn voor iedere inwoner: niemand uitgezonderd!