woensdag 14 november 2018

D66 maakt gemeente stap voor stap duurzamer

Het debat over de begroting voor 2019 ging vooral over de slechte financiële situatie waarin de coalitie de gemeente heeft gebracht. Deels door te weinig rijksgeld, maar ook door verkeerde keuzes van deze coalitie.

Zo spreken we volgende week verder over de te dure afvalplannen van de coalitie. Iedere week vuil ophalen brengt bovendien een groenere wereld niet dichterbij. Vaker vuil ophalen betekent automatisch meer afval, terwijl we van 220 kilo naar 100 kilo restafval per huishouden willen.

Het is D66 gelukt de 3 miljoen gratis hondenpoepzakjes van nieuw plastic die de gemeente jaarlijks verstrekt te vervangen door gerecycled materiaal. Op initiatief van D66 meldt de gemeente de eigen klimaatdoelen aan bij de Verenigde Naties en doet de gemeente mee met de Alliantie Nederland Rookvrij. Door de inzet van D66 gaan duurzaamheidsmakelaars inwoners helpen om bijvoorbeeld als straat gezamenlijk zonnepanelen of isolatie in te kopen tegen een lagere prijs. Dankzij D66 komt er ook een subsidieregister, zodat inwoners en gemeenteraad een goed beeld krijgen van de nut en noodzaak van subsidies.

Uiteindelijk heeft D66 wel tegen de begroting gestemd; de coalitie maakt verkeerde keuzes, tegen hoge kosten. Dan tekent D66 niet bij het kruisje.