maandag 12 maart 2018

Duurzaamheidsdebat: D66 wil Leidschendam-Voorburg sneller vergroenen!

Charlotte Bos, nummer 2 op de D66-kandidatenlijst, sprak afgelopen donderdag 8 maart tijdens het Duurzaamheidsdebat in wijkcentrum De Binnenhof over D66 Leidschendam-Voorburg wil verduurzamen: “Een groene gemeente is niet voor niets een van de pijlers van ons programma voor de komende jaren.”

Schonere lucht

De luchtkwaliteit in onze gemeente moet beter. Dat is natuurlijk geen makkelijke klus. Leidschendam-Voorburg ligt nu eenmaal ingeklemd tussen snelwegen en in een drukbevolkt gebied. Een eerste stap is om de luchtkwaliteit te meten. Want meten is weten. Strikt genomen mag de luchtkwaliteit voldoen aan de wet, maar de concentraties (ultra)fijnstof zijn te hoog. “We gaan gemiddeld anderhalf jaar eerder dood dan mensen in gebieden met gezonde lucht. Daar schrik ik van,” aldus Charlotte Bos. Zelfs de OESO – de denktank van rijke landen – vindt het vreemd dat een rijke regio niet veel harder werkt aan schonere lucht. D66 pleitte eerder al voor een gemeentelijke subsidie voor roetfilters op schoorstenen binnen onze gemeente. In het debat stelde Charlotte Bos ook voor om fietspaden aan te leggen met CO2-absorberend fluisterasfalt voor wegen en betere verkeersdoorstroming.

Stap vaker op de fiets

Charlotte Bos: “Natuurlijk, auto’s hebben we nodig. Maar als we voor ritjes binnen de gemeente vaker op de fiets stappen, knapt de lucht daar direct van op.” D66 wil daarom meer en beter geasfalteerde fietsroutes, zodat fietsen een comfortabel alternatief is voor de auto. Maar ook meer fietsenstallingen bij stations en schuurtjes bij nieuwbouwwoningen om fietsen te kunnen stallen. “En niet te vergeten beter openbaar vervoer.”

Duurzaam doen gemakkelijker maken

De energie die we nodig hebben om ons huis te verwarmen en de auto op te laden, moeten we duurzaam opwekken. De gemeente kan bewoners en bedrijven bij elkaar brengen door slimme financieringen te verzinnen om duurzame initiatieven van de grond te krijgen. “Ouderwetse voorlichting vanuit de gemeente kan bewoners helpen de stap naar duurzaam te maken,” zei Charlotte Bos. Dat begint al in het onderwijs, door kinderen in aanraking te brengen met klimaat en biodiversiteit en hoe onze levensstijl en voeding daar invloed op heeft.

Groen houden wat groen is

D66 wil niets liever dan onze gemeente zo groen houden zoals Leidschendam-Voorburg nu al is. Nieuwbouw brengen we liever de hoogte in dan dat we groen opofferen. Charlotte Bos: “Een groene buurt is niet alleen fijn om te zien en te wandelen, maar een groene omgeving verkoelt de gemeente en vangt water op.” D66 is dus duidelijk: spaar bestaand groen en zeker in het buitengebied.