zaterdag 24 februari 2018

Goed scheiden doe je samen

D66 vindt een duurzame toekomst heel belangrijk en is dus voor gescheiden afvalinzameling. Het is namelijk heel simpel: hoe beter we zelf ons afval scheiden, hoe beter we het kunnen hergebruiken. Als je eerst alles bij elkaar gooit krijg je het nooit meer echt goed gescheiden.

Dat gescheiden afval haalt Avalex dan op aan huis (PMD, GFT, papier en grof vuil), als het nodig is. Mensen die hun afval al goed scheiden merken dat ze nauwelijks restafval overhouden. Dat zakje gooien ze weg in een ondergrondse container dichtbij. Het vraagt inderdaad een beetje extra inzet van ons allemaal. Maar dat is een betere toekomst voor ons en onze kinderen dat niet waard?

Afvalbedrijf Avalex speelt een belangrijke rol in een soepele overgang. En dat gaat nu lang niet goed genoeg. Dat ziet D66 ook. Veranderingen moeten duidelijker worden gecommuniceerd. De infrastructuur van ondergrondse containers moet goed op orde zijn voordat we over kunnen. En die containers moeten vaak genoeg worden geleegd. Anders kunnen we ons zakje restafval niet kwijt en wordt het een bende op straat. Als Avalex minder vaak langs onze huizen hoeft en dan waardevolle grondstoffen voor hergebruik bij ons ophaalt, dan moeten we dat terug zien in een lagere afvalstoffenheffing. Dat is logisch. D66 is daar steeds scherp op geweest en zal daar scherp op blijven.

Het moet lukken om dit samen goed voor elkaar te krijgen in onze mooie groene woongemeente. Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk.

Kortom:

✓ Minder afval
✓ Betere scheiding, vooraf
✓ Eenvoud en gemak in verzameling
✓ Lage kosten
✓ Optimaal functioneren van Avalex, geen zwerfvuil op straat