maandag 6 mei 2013

D66 wil versneld nieuwe trams in Leidschendam

Randstadrail

Door aanpassingen van het tramtracé en het inzetten van oude trams, kunnen minder valide bewoners van Leidschendammers-Noord per 13 juli niet meer per tram reizen. D66 heeft de wethouder gevraagd dit probleem bij het stadsgewest Haaglanden aan te kaarten en komt zelf ook met een oplossingsrichting.

In verband met de uitbreiding van het ziekenhuis Antoniushove verdwijnt daar de keerlus voor trams. Als gevolg hiervan rijdt lijn 2 niet meer naar Leidschendam-Noord en zal lijn 6 deze route gaan rijden, maar helaas met de oude HTM voertuigen.

Dit is slecht nieuws voor inwoners met een rolstoel of rollator: de rode tram heeft immers een te hoge instap. Zij waren net gewend aan de rolsstoelvriendelijke Randstadrailvoertuigen en kunnen vanaf 13 juli op zoek naar ander vervoer. De aanpassing van de perrons op deze route, om het OV voor inwoners met een rollator of rolstoel toegankelijk te maken, lijkt door deze wijziging ook voorlopig voor niets geweest. We gaan hierdoor dus terug in de tijd.

De HTM heeft gelukkig wel het voornemen om de rode trams te vervangen door voertuigen met lage instap. Op de website van de HTM is te lezen dat deze nieuwe trams per 2014 worden ingezet en de haltes daarvoor worden aangepast. Een aantal lijnen zal daarvoor als eerste in aanmerking komen, maar lijn 6 wordt daar niet bij genoemd.

Vorige week meldde het CDA al zijn zorgen hierover in de pers. D66 heeft hier enkele weken geleden, na veel verontruste berichten van inwoners, al vragen over gesteld aan de wethouder. D66 vindt dit erg zuur voor de minder valide inwoners van Leidschendam-Noord. Het standpunt van D66 is helder: zorg dat Leidschendam-Noord als eerste een tram met verlaagde instap krijgt, waar de inwoners inmiddels al aan gewend waren. Zo kunnen na Zoetermeer, Voorburg en Den Haag ook minder valide Leidschendammers profiteren van de voordelen van het OV.